z XLV Sesji Rady Gminy w Radziejowicach odbytej zdalnie
w dniu 31.01.2022 r.
Sesja rozpoczęła się o godz. 1430 i trwała do godz. 1625.
Obecni na posiedzeniu radni oraz zaproszeni goście wg załączonej listy obecności.
Punkt 1
Przewodnicząca Rady Gminy Radziejowice Grażyna Górka poprosiła o prowadzenie Sesji RG przez Wiceprzewodniczącego RG M. Soból.
Wiceprzewodniczący RG M. Soból otworzył XLV Sesję Rady Gminy Radziejowice VIII kadencji i powitał radnych, sołtysów i pracowników Urzędu Gminy.
Stwierdził prawomocność obrad, gdyż na 15 radnych obecnych było 12 (nieobecny radny: Jakub Borowiec, Bogdan Kowalski, Marcin Mrówczyński)
Punkt 2
Wiceprzewodniczący RG M. Soból przedstawił proponowany porządek obrad Sesji:
Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból w związku z brakiem uwag, poddał pod głosowanie proponowany porządek.
W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:
- 12 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Paweł Dymecki)
Porządek obrad zatwierdzono
Punkt 3.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból - do protokołu z Sesji RG Nr XLIV/2021 nie wpłynęły uwagi, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 11 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska)
- 1 głosem „wstrzymującym się”
Protokół XLIV/2021 zatwierdzono.
Punkt 4.
Pani Wójt U. Ciężka przedstawiła informację z pracy w okresie pomiędzy Sesjami, która dotyczyła m.in.:
1. Wyboru najkorzystniejszej oferty na zadanie p.n. „Świadczenie usług w zakresie zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń z udziałem zwierząt bezdomnych i dzikich oraz pozostałych usług weterynaryjnych na terenie Gminy Radziejowice” – Ana-Vet Zielony Zakątek Gabinet Weterynaryjny, Chroboty.
2. Wyboru najkorzystniejszej oferty dot. zamówienia p.n. „Odbiór , transport i utylizacja zwłok padłych zwierząt z terenu gminy Radziejowice w 2022r – Związek Międzygminny „Mazowsze Zachodnie” z siedzibą w Mszczonowie.
3. Wyboru najkorzystniejszej oferty na zadanie p.n. ”Pielęgnacja wysokiej zieleni na terenie Gminy Radziejowice” – DrewnoRad Radosław Minich Korytów.
4. Wyboru najkorzystniejszej oferty dot. zamówienia p.n. ”Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z budynków komunalnych i budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy Radziejowice – Eko-Hetman Sp. z o.o. Nadarzyn.
5. Wyboru najkorzystniejszej oferty na zadanie p.n. „Konserwacja oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Radziejowice” – Firma Elektryczna Usługi Elektryczne Adam Adamski Żyrardów.
6. Wyboru najkorzystniejszej oferty na świadczenie usług konserwacji sieci kanalizacji sanitarnej i urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy Radziejowice w 2022r. – EL-MECH Zakład Elektromechaniczny Krzysztof Adaszewski Żyrardów.
7. Ogłoszenia zamówienia publicznego na Budowę placu integracji społeczno-kulturowej w Korytowie A , z powodu dużej ilości zadanych pytań do w/w zadania termin otwarcia ofert został przedłużony do 04.03.2022r.
8. Złożonego wniosku o dotację ze środków budżetu Województwa Mazowieckiego w zakresie budowy i modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych – zadanie obejmuje przebudowę nawierzchni drogi gminnej wewnętrznej w miejsc. Pieńki-Towarzystwo i Chroboty.
9. Złożonego wniosku o dotację ze środków budżetu Województwa Mazowieckiego w zakresie budowy i modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych – zadanie obejmuje modernizację drogi lokalnej ul. Polna w miejscowości Korytów.
10. Udzielonego wsparcia i pomocy finansowej osobie, której dom spłonął w pożarze w Wigilię 2021 r. w m. Adamowie-Parcel. Podczas spotkania w Urzędzie Gminy, ustalono formy wsparcia, które są priorytetem dla poszkodowanego. Ponieważ Gmina Radziejowice nie dysponowała mieszkaniem w tym momencie, podczas spotkania ustalono, że pokryje koszty wynajmu mieszkania zastępczego w Grodzisku Mazowieckim w miejscu pracy zawodowej mieszkańca. Poszkodowany otrzymał wsparcie finansowe w wysokości 6.000 zł, plandeki do zabezpieczenia pozostałej części domu, kontenery na usuwanie pogorzeliska,
11. Rozpoczętych w dniu 31.01.br. ferii zimowych w województwie mazowieckim. W Szkole Podstawowej w Radziejowicach organizowane są półkolonie przez Stowarzyszenie Lokalne Salezjańskiej Organizacji Sportowej „SL SALOS”. Półkolonie są adresowane do dzieci w wieku 6-12 lat, zamieszkałych na terenie Gminy. W programie wyjazdy na łyżwy i na basen oraz całodzienna wycieczka do parku rozrywki MANDORIA, a także wizyta w STREFIE RUCHU w Książenicach. Podczas pobytu na miejscu uczestnicy będą mogli skorzystać z zajęć rekreacyjno-sportowych, survivalowych, z warsztatów techniczno-plastycznych oraz z rękodzieła, prowadzone będą również zajęcia językowe (język angielski). Jedno z popołudni umili spektakl teatralny. Półkolonie odbędą się w terminie 7 – 11 luty 2022 r. podczas pobytu dzieci będą miały zapewnione 3 posiłki ( drugie śniadanie, obiad i podwieczorek).
W okresie ferii będą pracować oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych w Kuklówce Radziejowickiej (8:00 -13:00) i w Korytowie A (7:00 -17:00) oraz Gminne Przedszkole w Radziejowicach w pełnym zakresie.
Gminne Centrum Kultury „Powozownia” w Radziejowicach w okresie od dnia 31.01. do dnia 04.02.2022 r. rozszerzy swoją ofertę o dodatkowe zajęcia artystyczne, animacyjne, rekreacyjne i teatralne. Zajęcia te będą realizowane w godzinach 10.00-14.00. Ponad to w dniu 02.02. o godz. 17:15 odbędzie się popołudniowe spotkanie czytelnicze pn. „Dziadkowe bajanie”, a w dniu 07.02. odbędzie się przedstawienie teatralne dla dzieci pt. „Lodowa Kraina”.
Gminna Biblioteka Publiczna w Radziejowicach w okresie ferii nie będzie realizować żadnych dodatkowych form stacjonarnych i odrębnych zajęć dla dzieci i młodzieży, będzie prowadzić działalność podstawową. Odbędzie się spotkanie autorskie z p. Robertem Gondkiem- podróżnikiem , fotografem pt. „Polska przyroda” i dwa konkursy on-line plastyczne – krajobraz zimowy i konkurs wiedzy o twórczości Astrid Lingred (20 rocznica śmierci szwedzkiej pisarki).
W ramach konsultacji ósmoklasistów przed egzaminem z jęz. angielskiego – w szkole w Kuklówce w drugim tygodniu ferii odbędą się zajęcia organizowane w ramach projektu unijnego Kompetentni z Gminy Radziejowice- II edycja. Ferie kończą się z dniem 14 lutego i od 14 do nauki stacjonarnej powracają klasy I-IV, natomiast klasy V-VIII rozpoczną naukę w formie zdalnej, o szczegółach będą informować bezpośrednio szkoły.
12. W dniu 30.01.br. odbył się 30 Finał WOŚP w GCK Powozownia w Radziejowicach, podczas których zebrano wg. obecnych wyliczeń 15.398,29 zł., oraz 1240,13 zł. w Biedronce – podziękowania za organizację i zaangażowanie 30 finału WOŚP.
13. Uruchomionego systemu monitoringu jakości powietrza w styczniu br. wraz z publicznym udostępnieniem informacji. Zainstalowano 3 czujniki, które zapewniają pomiar stężenia szkodliwych pyłów PM 2,5 i PM 10, a także temperatury, wilgotności powietrza i ciśnienia atmosferycznego. Koszt zakupy czujników i abonamentu został sfinansowany ze środków pochodzących z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu priorytetowego „Czyste powietrze”. Czujniki zostały zamontowane na budynku Szkół Podstawowych w Radziejowicach, w Korytowie A, i w Kuklówce Radziejowickiej. Sieć czujników ma charakter wyłącznie edukacyjny i informacyjny, a uzyskane za ich pomocą dane nie będą podstawą do wprowadzenia stanów alarmowych dotyczących zanieczyszczenia powietrza w gminie. W bezpłatnej aplikacji airly na urządzenia z systemami Android iOS można sprawdzić stan powietrza, lub na stronie internetowej gminy.
14. Złożonych wnioskach o udzielnie pomocy finansowej ze środków własnych budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw Mazowsze 2022 – „Mazowsze dla sołectw 2022” dla miejscowości Adamów-Wieś – zakup altanki na plac sołecki, oraz Krzyżówka i Nowe Budy lampy solarne.
Przewodnicząca RG G. Górka zapytała czy sołectwo Podlasie złożyło wniosek ?
P. Wójt U. Ciężka odpowiedziała, że sołectwo Podlasie nie złożyło takiego wniosku.
15. Podpisanej umowy w Urzędzie Wojewódzkim na dofinasowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej – w wysokości 432 787,80 zł., w zakresie publicznego transportu zbiorowego w przewozach pasażerskich na liniach:
- Słabomierz Wiadukt – Kuklówka Radziejowicka Szkoła p. Budy Józefowskie, Nowe Budy,
- Radziejowice – Kubickiego- Radziejowice Szkoła p. Zboiska, Krze,
- Radziejowice – Kubickiego – Kuklówka Zarzeczna –Babie Lato p. Krze, Adamów,
- Korytów Polna – Korytów Polna p. Zazdrość, Benenard.
Powiat Żyrardowski jako dotychczasowy organizator publicznego transportu zbiorowego (przy 10% wkładzie własnym gminy) dla linii Mszczonów-Grodzisk Mazowiecki i linii Adamów-Parcel – Żyrardów nie otrzymał dofinansowania, z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
16. Zakończonego pierwszego etapu modernizacji Stacji Uzdatniania Wody w Radziejowicach – firma FamBud zgłosiła gotowość do odbioru końcowego zadania na dzień 28.01.2022r. Pierwszy etap modernizacji SUW polegał na:
- demontażu istniejącego odcinka linii napowietrznej SN 15 kV kolidującej z rozbudową SUW w Radziejowicach oraz jego przebudowie na linię kablową,
- rozbiórce istniejącego zbiornika wody oraz wykonaniu nowego zbiornika wody o pojemności 150 m3,
- remoncie odcinka rurociągu technologicznego zrzutu wód popłucznych ze stacji uzdatniania wody do rzeki Pisi-Gągoliny w miejscowości Radziejowice.
17. Ogłoszonego naboru projektów do III edycji Budżetu Obywatelskiego Mazowsza, który daje możliwość decydowania o tym, na co zostaną wydatkowane środki z budżetu województwa.
18. Odbytego spotkania online z przedstawicielami firmy Egis Poland sp. z o.o. , spółki Centralnego Portu Komunikacyjnego dotyczącego Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK i przebiegu korytarza linii kolejowej nr 88 wraz z inwestycjami towarzyszącymi w granicach administracyjnych Gminy Radziejowice. Do dnia 07.02.2022r. można zgłaszać uwagi do studium i przebiegu linii kolejowej nr 88. Wszelkie informacje w tej sprawie zostały udostępnione na stronie internetowej urzędu Gminy jak również na stronie internetowej CPK.
Radny P. Dymecki zapytał czy wiadomo jak wygląda dalszy przebiega trasy kolejowej, ponieważ ten udostępniony kończy się na trasie S8.
P. Wójt U. Ciężka odpowiedziała, że taką wiedzę posiada urząd na dzień dzisiejszy, prawdopodobnie trasa przebiegnie dalej pomiędzy zakładem Flis.
19. W dniu 21.02.2022r. rozpocznie się rekrutacja na rok szkolny 2022/2023 do przedszkola, szkół i oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach prowadzonych przez Gminę Radziejowice. Do publicznego przedszkola/oddziału przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy. Kryteria określone są w ustawie Prawo Oświatowe, są to m.in. wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata w rodzinie, objęcie kandydata pieczą zastępczą. Terminy rekrutacji określa Zarządzenie Nr 6/2022 Wójta Gminy Radziejowice z dnia 31.01.2022. i potrwa do 11.03.2022r.
Punkt 5.
Skarbnik Gminy Marlena Górniewska przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Radziejowice na 2022 rok.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból zapytał czy są uwagi do przedstawionego projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 12 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Paweł Dymecki)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/336/2022 w załączeniu)
Punkt 6.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji Rady Gminy Radziejowice. Zapytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 12 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Paweł Dymecki)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/337/2022 w załączeniu)
Punkt 7.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Rady Gminy Radziejowice na 2022 rok. Zapytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 12 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Paweł Dymecki)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/338/2022 w załączeniu)
Punkt 8.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad przyznawania diet przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Radziejowice.
Radna J. Leczkowska zapytała jakie są ustalenia odnośnie wysokości diet sołeckich.
Przewodnicząca RG G. Górka poinformowała, że zgodnie z ustaleniami na komisjach, jest to 400 zł.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból zapytał czy są jeszcze jakieś uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 11 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Paweł Dymecki)
- 1 głosem „wstrzymującym się” (Urszula Matusiak)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/339/2022 w załączeniu)
Punkt 9.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2024.
Kierownik GOPS M. Karpiniuk poinformowała, że program jest kontynuacją zadań realizowanych w gminie z lat poprzednich z uwzględnieniem nowych potrzeb w zakresie uzależnień behawioralnych. Określa on lokalne działania w zakresie zadań własnych, obejmujących profilaktykę oraz minimalizację szkód społecznych, wynikających z nadużywania alkoholu oraz związanych ze zjawiskiem przemocy. Program jest adresowany do całej społeczności mieszkańców Gminy Radziejowice. W świetle powyższego podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w Gminie Radziejowice na rok 2022-2024 jest zasadne.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból zapytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 12 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Paweł Dymecki)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/340/2022 w załączeniu)
Punkt 10.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Radziejowice.
Radny Paweł Dymecki zapytał która skarga jako pierwsza jest omawiana.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból poinformował, że jest to skarga dotycząca wypłaty odszkodowania za zajęcie pod drogę działki o nr ew. 132 położonej w miejscowości Krzyżówka.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból zapytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 9 głosami „za” (Marcin Soból, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska)
- 3 głosami „wstrzymującymi się”(Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Paweł Dymecki)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/341/2022 w załączeniu)
Punkt 11.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Radziejowice.
Przewodnicząca RG Grażyna Górka poprosiła o wyłączenie jej z głosowania w powyższej sprawie.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból – przyjął zgłoszenie.
Radny Paweł Dymecki odczytał ustosunkowanie się do wyjaśnień złożonych przez Wójta Gminy Radziejowice za pośrednictwem Pani Ewy Pawlak, kierownika Referatu Rozwoju Lokalnego i Drogownictwa. Poprosił o zamieszczenie powyższych wyjaśnień w protokole. (w zał. do protokołu)
Pani Wójt U. Ciężka stwierdziła, że jest mnóstwo nieprawdziwych informacji w odczytanym piśmie przez Radnego P. Dymeckiego, w tej sprawie odbywały się rozmowy na kilku posiedzeniach komisji, wszelkich wyjaśnień udzielała Kier. Referatu E. Pawlak, radny P. Dymecki cały czas myli pojęcia mieszkania socjalnego z mieszkaniem komunalnym. Nie było preferencyjnych warunków dla wynajmu tego mieszkania Pani Przewodniczącej, ponieważ innych wniosków o wynajem nie było. ”Osobiste zaangażowanie” wynikało z tego, że wniosek o wynajem mieszkania wpłynął w okresie urlopowym, kiedy pracownicy były na urlopach, więc referowała temat samodzielnie na posiedzeniu komisji. W zacytowanych fragmentach w odczytanym piśmie przez p. Pawła Dymeckiego zostały użyte sformułowania, które nie były powiedziane przez Radnego M. Leję lub zostały źle zrozumiane przez Radnego P. Dymeckiego. Stwierdziła, że należałoby szczegółowo powrócić do tematu i po kolei przedstawić zarzuty i udzielone odpowiedzi.
Odpowiedź do zarzutu z pkt.1 skargi
Przy wynajmie lokalu komunalnego w lokalizacji Radziejowice ul. Kubickiego 8 I piętro, Wójt Gminy Radziejowice nie podawał do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych w najem w oparciu o art. 35 ust.1 ustawy z dnia 21.08.1997 r. (Dz.U.2021 poz.1899 tj.) o gospodarce nieruchomościami .
Komunalne nieruchomości lokalowe włączone do mieszkaniowego zasobu gminy, w zakresie oddawania w najem podlegają innemu reżimowi prawnemu, niż ustawa o gospodarce nieruchomościami. W analizowanym zarzucie zaakcentowania wymaga, że gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy uregulowane zostało w ustawie z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 611 t.j.), która w art. 20 ust. 1 przewiduje możliwość tworzenia i posiadania przez gminę zasobu mieszkaniowego i powierza radzie gminy uchwalenie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy (art. 21 ust.1 pkt 1) oraz zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (art. 21 ust. 1 pkt 2). Zatem rada gminy została – co wynika wprost z powołanego przepisu - upoważniona do stanowienia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, (art. 21 ust. 3 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego). Przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego regulują zasady i formy praw lokatorów oraz zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Powołana ustawa w art. 4 nakłada na gminę obowiązek tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Jedną z form realizacji tego obowiązku jest oddawanie w najem, zgodnie z uchwalonymi przez organ stanowiący gminy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy zasadami wynajmowania, lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Skoro zatem wolą prawodawcy sposób gospodarowania nieruchomościami lokalowymi tworzącymi mieszkaniowy zasób gminy uregulowany został w odrębnej ustawie, której przepisy – co istotne - nie przewidują dla wynajmu lokali mieszkalnych z gminnego zasobu mieszkaniowego stosowania ustawy o gospodarce nieruchomościami w tym podawania do publicznej wiadomości wykazu nieruchomości przeznaczonych w najem. W ocenie organu Wójta Gminy brak było podstaw do stosowania w tym zakresie przepisu art. 35 ust.1 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami, bowiem przepis ten ma zastosowanie przy przeznaczeniu do oddania w najem, dzierżawę i użyczenie nieruchomości gruntowych, lokali użytkowych.
Odpowiedź do zarzutu z pkt.2 skargi
Zarzut dotyczy oddania lokalu osobie, która nie kwalifikowała się do skorzystania z pomocy materialnej udzielonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Wójt Gminy Radziejowice nie prowadził najmu socjalnego lokalu i kryterium to nie miało zastosowania w tym przypadku, najemca nie korzysta z pomocy materialnej udzielonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Remont mieszkania najemca wykonał we własnym zakresie i na własny koszt. Kryterium pierwszeństwa zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego na czas nieoznaczony nie miało zastosowania ponieważ wynajem dotyczy lokalu komunalnego na czas określony i nie dotyczy najmu lokalu socjalnego. Ponadto nie ma mowy o żadnym pierwszeństwie bowiem w tutejszym Urzędzie Gminy brak było i jest listy osób zakwalifikowanych do przydziału lokalu komunalnego z uwagi na brak złożonych wniosków osób zainteresowanym najmem. Przepis na który powołuje się skarżący ma zastosowanie wyłącznie przy wyborze osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu na czas nieoznaczony i najmu lokalu socjalnego który nie miał zastosowania w tym przypadku. Osoba ubiegająca się o lokal może spełniać też inne kryteria uprawniające ją do najmu w tym przypadku jest to kryterium z paragrafu 2 pkt.4 i pkt.5 zasad wynajmowania lokali .
Odpowiedź do zarzutu pkt.3 skargi.
Z tytułu najmu najemca obowiązany jest opłacać czynsz tzw. regulowany (a nie wolny ) tj. ustalany przez gminy na podstawie ustawy o najmie lokali. Czynsz regulowany nie może przekraczać w stosunku rocznym 3 % wartości odtworzeniowej lokalu u nas ustalony jest w wysokości 1,1% wartości odtworzeniowej lokalu. Wysokość czynszu powinna uwzględniać między innymi : stan techniczny, położenie budynku, wyposażenie lokalu, standard lokalu oraz wartość wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych (jego wysokość ustala wojewoda). Należy zaznaczyć iż u nas lokatorzy sami robili remonty, gmina nie zwracała im kosztów remontu.
W tabeli zaprezentowano kształtowanie się wartości wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 mkw. powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych dla województwa mazowieckiego z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy na przestrzeni 01.10.2011-31.03.2022 r. Z prezentacji wynika ,iż wskaźnik ten utrzymywał się dość długo nieomal że na tym samym poziomie, kiedy malał nie obniżano czynszu lokatorom, gdy nieznacznie wzrastał wówczas nie podwyższano czynszu lokatorom.
Odpowiedź do zarzutu pkt. 4 skargi.
Pośpiech miał swoje uzasadnienie z uwagi na konieczność przystosowania lokalu do
zamieszkania i możliwość przeprowadzenia remontu przez przyszłego lokatora w okresie wakacji ze względu na dysponowanie do 01.09.2021 r. wolnym czasem z racji wykonywanego zawodu nauczyciela. Osobiste zaangażowanie Wójta Gminy Radziejowice w proces przyznania lokalu wynikał z braków kadrowych w Referacie Rozwoju Lokalnego i Drogownictwa.
W okresie posiedzenia Komisji Budżetu, Mienia Komunalnego i Rozwoju Gospodarczego
Rady Gminy Radziejowice w dniu 27.07.2021 r, sprawę ze strony Urzędu Gminy referowała
P. Wójt z uwagi na nieobecność pracownika merytorycznego który w tym czasie przebywał
na urlopie wypoczynkowym. Wójt Gminy dołożył należytej staranności poddając wniosek o
najem lokalu pod społeczną ocenę Rady Gminy. Komisja większością głosów wyraziła
pozytywną opinię w sprawie wynajęcia lokalu.
Pani Wójt U. Ciężka zapytała czy pan Paweł zarzucając brak dbałości o finanse wyliczył stratę jaka powstała na pobieranym czynszu czynu, ponieważ prawdopodobnie zamknęłaby się w 20 zł miesięcznie.
Radny Paweł Dymecki powiedział, że nie wyliczał straty.
Pani Wójt U. Ciężka – powiedziała, że zarzutem P. Dymeckiego było brak dbałości o finanse.
Radny Paweł Dymecki - brak dbałości o finanse, ponieważ przez 11 lat nie została wydana żadna aktualizacja do czynszu. To że czynsz był wyższy niż wynikał bezpośrednio z uchwały, przez określone lata – to jedno, to że w ostatnich latach ten czynsz jest zaniżony w porównaniu do tego co powinno wynikać z uchwały to drugie. Podstawą jest brak uchwały, i że nie została ona do dnia dzisiejszego przygotowana. To jest ewidentną winą Wójta Gminy, który jest odpowiedzialny za właściwe gospodarowanie mieniem gminnym.
Pani Wójt U. Ciężka – powiedziała, że uchwały na razie aktualnej nie ma ale sam pan radny mówił, że można korzystać z ustawy, która jest nadrzędna nad uchwałą i na takiej podstawie wynajem został udzielony. Kierownik Referatu tłumaczyła że uchwała jest w trakcie opracowania, i radni będą mogli się wypowiedzieć w tej sprawie, szkoda tylko że nie zostały złożone żadne wnioski radnego do programu.
Radny Paweł Dymecki – powiedział, że pani kierownik została zobowiązana w maju 2020r. do przygotowania uchwały, mamy rok 2022 i nadał uchwały nie ma. Jeśli chodzi o działanie zgodnie z ustawą na którą w tej chwili się powołuje (podczas komisji budżetu powoływaliśmy się tylko i wyłącznie na ustawę o gospodarce nieruchomościami)
Jeśli chodzi o ustawę o najmie lokali , ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy powinny określać w szczególności:
1. wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą oddanie w najem lub podnajem lokalu na czas nieoznaczony i najem socjalny lokalu oraz wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą stosowanie obniżek czynszu.
Dodał, że nikt nie oczekuje udostępnienia danych majątkowych o całej rodzinie, ponieważ weryfikacja wniosku w pierwszej części zajmuje się merytoryczny wydział Urzędu i jeśli wniosek spełnia kryteria dopiero wtedy trafia pod obrady odpowiedniej komisji. W tym wypadku nie było takiej weryfikacji, ponieważ osoba która się zajmuje sprawą merytorycznie przebywała na urlopie.
Pani Wójt U. Ciężka wyjaśniła, że jednym z najważniejszych punktów spełniających warunek do przydziału mieszkania było to, że wnioskodawca utracił możliwość korzystania z lokalu oraz, że obecny stan techniczny budynku, w którym położony jest lokal, jest ogólnie niezadawalający, lub zagrażający bezpieczeństwu. Pani Wójt zapytała czy Radny P. Dymecki ma wiedzę czy ktoś oczekuje na ten lokal, ponieważ gdyby była kolejka i zostałoby ono przyznane poza kolejnością, można by się zastanawiać nad dana sytuacją, ale mieszkanie zagrzybione niszczało, ulegało dalszej degradacji, zostało wyremontowane i ktoś o nie dba, więc tak naprawdę nie wiadomo o co Panu radnemu chodzi.
Radny Paweł Dymecki powiedział, że chciałby aby działania gminy były wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami, tak żeby nie budziło to żadnych wątpliwości i może nawet mylnych czasami domysłów osób trzecich, i nie jest podyktowane innymi czynnikami.
Pani Wójt U. Ciężka powiedziała, że nie było do tej pory ani jednej skargi, ani jednego wniosku o przydzielenie tego mieszkania. Tylko pan radny drąży ten temat. Jeśli lokal nie byłby wynajmowany i stałby pusty nie byłoby czynszu wpłacanego, a nieużywane obiekty niszczeją. Wynajem dotyczy dwóch lat, a nie czasu nieokreślonego, a dyskutujemy jakby był to lokal w pięknej kamienicy w atrakcyjnym miejscu, a tak nie jest. Stan mieszkania był niezadawalający i wymagał remontu.
Radny Paweł Dymecki zapytał w jaki sposób gmina zapewnia lokal socjalny dla mieszkańców.
Pani Wójt U. Ciężka powiedziała, że są pewne ośrodki, do których można kierować takie osoby w zależności jakiej pomocy oczekują. W tej chwili nie posiadamy mieszkań socjalnych. O wybudowanie mieszkań socjalnych dla mieszkańców należałoby złożyć odpowiedni wniosek do budżet, który będzie rozpatrywany przez Radę Gminy.
Radny Paweł Dymecki zwrócił uwagę, że zgodnie z Raportem o stanie gminy przedmiotowy lokal nie był ujęty w wykazie mieszkaniowego zasobu gminy.
Dodał, że lokal z którego musiała się wyprowadzić mieszkanka był w złym stanie technicznym i był nakaz wyprowadzenia się.
Pani Wójt U. Ciężka powiedziała, że nie używała sformułowania, że jest nakaz wyprowadzenia się tylko, że stan jest ogólnie niezadawalający.
Radny Paweł Dymecki – powiedział, że podczas komisji było powiedziane, że z mieszkania wyprowadziła się sama i zgłosiła mieszkanie do rozbiórki sama, ze względu na to że jego stan jest zły i koszty remontu byłyby wyższe niż ewentualne koszty budowy. Ale jest to wyłącznie własna decyzja mieszkanki, nie miała zrządzenia losowego, które uniemożliwiałoby jej mieszkanie w tamtym lokalu.
Radna P. Partyka poprosiła o zakończenie dyskusji i przejście do głosowanie nad rozpatrzeniem skargi, ponieważ była ona wielokrotnie omawiana na komisjach skarg, wniosków i petycji na których zadawane były pytania.
Radna B. Michałowska dodała, że to samo jest powtarzane już kolejny raz.
Radny Paweł Dymecki – możemy przegłosować i tak znamy wynik głosowania.
Wiceprzewodniczący RG M. Soból stwierdził, że w razie potrzeby można powrócić do tematu na którymś posiedzeniu komisji, w tym momencie jest przygotowany już projekt uchwały do głosowania.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból poddał go pod głosowanie projekt uchwały.
W wyniku głosowanie, przy obecności 11 radnych (z głosowania wyłączona p. Grażyna Górka)
- 7 głosami „za” (Marcin Soból, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Barbara Michałowska, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska)
- 3 głosami „przeciw” (Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Paweł Dymecki)
- 1 głosem „wstrzymującym się” (Urszula Matusiak)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/342/2022 w załączeniu)
Radna U. Matusiak poinformowała, że wstrzymała się od głosu, ponieważ na Komisji Budżetu na której była rozpatrywana sprawa wynajmu lokalu było powiedziane, że zostanie przygotowana w ciągu pół roku uchwała dotycząca regulaminu mieszkaniowego, lecz czas ten się przedłuża, więc jest to opieszałość i nieprofesjonalność prowadzenia spraw, jeśli tak długo trzeba czekać na wewnętrzne przepisy.
Zastępca Wójta A. Jankowski stwierdził, ze należałoby aby poruszone kwestie przez pana Dymeckiego zostały złożone na piśmie, ponieważ wtedy będzie można się do nich odnieść.
Radny P. Dymecki poinformował, że treść jego wypowiedzi została wysłana na maila z prośbą o załączenie jej do protokołu. Podkreślił, że treść udzielonej odpowiedzi na skargę z Urzędu Gminy została odczytana na posiedzeniu Komisji Skarg i pierwsze głosowanie w tej sprawie podejmowali nie mając przesłanego tekstu. Uprzedzał również na poprzedniej komisji, że będzie chciał zając swoje stanowisko w tej sprawie na Sesji RG.
Punkt 12.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji. Następnie zapytał czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie zgłoszono, więc poddał go pod głosowanie.
W wyniku głosowanie, przy obecności 12 radnych:
- 12 głosami „za” (Marcin Soból, Ewa Stępień, Jolanta Leczkowska, Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Paweł Dymecki)
Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLV/343/2022 w załączeniu)
Punkt 13.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból poinformował, że nie wpłynęły interpelacje i zapytania radnych.
Punkt 14.
Radna P. Partyka zapytała czy Rada Gminy będzie podejmowała uchwałę w sprawie stanowiska odnośnie przebiegu linii kolejowej CPK.
P. Wójt U. Ciężka poinformowała, że stanowisko Gminy dot. projektu: Opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla Projektu „Budowa Węzła Kolejowego CPK” zostanie przesłane w ramach konsultacji do dnia 07.02.2022r. Mieszkańcy oraz Rada Gminy może również takie stanowisko przedstawić.
Radna U. Matusiak zaproponowała zwołanie nadzwyczajnej komisji i Sesji w sprawie wypracowania stanowiska Rady Gminy do przebiegu linii kolejowej.
Przewodnicząca RG G. Górka poinformowała, że zwołanie Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy może nastąpić na wniosek Wójta Gminy lub ¼ składu Rady Gminy.
Radna U. Matusiak powiedziała, że Radni Korytowa złożą taki wniosek.
Z-ca Wójta A. Jankowski poinformował, że termin zgłaszania uwag oraz zadawania pytań w ramach konsultacji dotyczących budowy węzła kolejowego CPK jest do 07.02.2022r. Dodał, że ze spotkania online z przedstawicielami spółki CPK nie został jeszcze do urzędu przesłany protokół.
P. Wójt U. Ciężka poinformowała, że jednym z wniosków na spotkaniu była prośba o zorganizowanie spotkania konsultacyjnego online przedstawicieli CPK z radnymi i mieszkańcami gminy.
Radna P. Partyka powiedziała, że chodzi o podjęcie uchwały w sprawie sprzeciwu odnośnie przebiegu linii kolejowej CPK.
P. Wójt U. Ciężka dodała, że w Gminie Radziejowice wskazana trasa przebiega przez miejscowości Podlasie, Korytów, Słabomierz, Budy Mszczonowskie, Kuranów. W opracowywanym stanowisku należ wskazać przebieg sieci infrastruktury technicznej, lokalizacje obiektów i urządzeń budowalnych, jak również możliwe niedogodności i uciążliwości z tego tytułu.
Radny P. Dymecki powiedział, że chciał zapytać o wnioski ze spotkania 26.01.br. z przedstawicielami CPK, ale odpowiedź już została udzielona we wcześniejszej wypowiedzi.
Radna J. Leczkowska powiedziała, że w sprawie spraw lokalowych i wynajmu mieszkania ma swoje zdanie i tego zdania będzie broniła.
Radny M. Leja odnosząc się do wypowiedzi pana Pawła w sprawie wynajmu mieszkania Pani Przewodniczącej i cytowanej jego wypowiedzi na komisji, poinformował, że jego wypowiedź dotyczyła innej mieszkanki niż Radny Dymecki sugerował.
Radny R. Kuziemski - znamy metody działania Klubu i należy sobie tylko współczuć.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból stwierdził, że należałoby zorganizować poza antenowe spotkanie w celu wyjaśnienia wzajemnych pretensji.
Radny M. Bielak dodał, że lepiej zapobiegać i pomóc komuś w potrzebie niż później ponosić konsekwencje.
Radna E. Stępień stwierdziła, że p. Bielak wiedział o problemach Przewodniczącej RG pół roku wcześniej.
Radny M. Bielak zapytał kiedy i na której komisji lub sesji to mówił.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból poprosił o zachowanie kultury i spokoju na Sesji.
Radna B. Trzaskowska zaapelowała do radnych o zachowanie kultury i nie dopuszczanie do takich dyskusji na sesjach. Za wiele już tych przepychanek i oskarżeń wobec siebie. Dodała, że problemem nie jest przyznanie tego mieszkania tylko komu zostało ono przydzielone i na tym należałoby sprawę zakończyć.
Radna B. Michałowska dodała, że jest nowy rok i należy podjąć działania konstruktywne i przynoszące dobre efekty.
Radna P. Partyka poprosiła o wsparcie w sprawie naprawy drogi powiatowej biegnącej przez Korytów.
P. Wójt U. Ciężka poinformowała, że drobne naprawy zostały już rozpoczęte na tej drodze. Dodała, że na remont drogi powiatowej został przez Urząd Gminy Radziejowice złożony wniosek do Powiatu Żyrardowskiego.
Radny B. Kowalski poprosił o rozpoczynanie Sesji RG od godziny 16.00.
Z-ca Wójta A. Jankowski poinformował, że późne rozpoczynanie posiedzeń skutkuje bardzo późnym zakończeniem obrad. Najlepiej gdyby posiedzenia rozpoczynały się od godz. 14-14:30, ze względu na duże zmęczenie wszystkich, którzy w nich uczestniczą oraz trudności odbioru godzin przez pracowników urzędu. Dodał, że Radnym przysługuje zwolnienie z pracy na czas udziału w pracach Rady Gminy i należy z tego korzystać.
Radna B. Trzaskowska – stwierdziła, że nie zawsze jest taka możliwość, zaproponowała aby była to godz. 15.00.
P. Wójt U. Ciężka zwróciła uwagę na powtarzanie się dyskusji na kilku kolejnych posiedzeniach i długotrwałe dyskusje nad tymi samymi tematami, co powoduje długie posiedzenia Rady.
Radna E. Stępień zaproponowała przeniesienie sesji na początek miesiąca.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból każdy pracuje w różnych branżach i różnych godzinach pracy, więc trudno będzie wszystkich zadowolić.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy M. Soból zamknął XLV Sesję VIII kadencji Rady Gminy Radziejowice.
Protokołowała: Wiceprzewodniczący Rady Gminy
Anna Chadryś Marcin Soból
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2022 Gmina Radziejowice
Projekt "Gmina Radziejowice dostępna w cyberprzestrzeni" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.