Protokoły

Sesja XLIII/2021

P R O T O K Ó Ł   Nr XLIII/2021 z XLIII Sesji Rady Gminy w Radziejowicach odbytej zdalnie w dniu 29.11.2021 r.

 

Sesja rozpoczęła się o godz. 1600 i trwała do godz. 2045.

Obecni na posiedzeniu radni oraz zaproszeni goście wg załączonej listy obecności.

           

Punkt 1

            Przewodnicząca Rady Gminy Radziejowice Grażyna Górka otworzyła XLIII Sesję Rady Gminy Radziejowice VIII kadencji i powitała Panią Wójt Urszulę Ciężką, radnych  i pracowników Urzędu Gminy.

            Stwierdziła prawomocność obrad, gdyż na 15 radnych obecnych było 12 (nieobecny radny: Jakub Borowiec, Ewa Stępień, Marcin Soból)

 

Punkt 2

Przewodnicząca Rady Gminy Radziejowice Grażyna Górka przedstawiła proponowany porządek obrad Sesji:

  1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Zatwierdzenie proponowanego porządku obrad.
  3. Zatwierdzenie protokołu Sesji RG Nr XLII/2021.
  4. Informacja Wójta Gminy z pracy w okresie pomiędzy Sesjami.
  5. Informacja z działalności Ośrodka Zdrowia.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Radziejowice.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Radziejowice na 2021r.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Radziejowice.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu lokalu użytkowego w nieruchomości położonej przy ul. Słonecznej 2 w  Radziejowicach na okres łączny powyżej 3 lat w trybie bezprzetargowym  z dotychczasowym najemcą.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Radziejowice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2022 rok.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad przyznawania uczniom stypendium Wójta Gminy Radziejowice za wyniki w nauce w ramach Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy  rondu.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w m. Tartak Brzózki.
  15. Analiza oświadczeń majątkowych za 2020r.
  16. Interpelacje i zapytania radnych.
  17. Sprawy różne.
  18. Zakończenie obrad.

 

Radny Paweł Dymecki złożył wniosek formalny o zdjęcie z proponowanego porządku obrad Sesji punktu 6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Radziejowice, w związku z dyskusją na ostatniej komisji poniedziałkowej rady oraz komisji sejmowej w ostatni czwartek, jasno wynika, że projekt studium nie jest do końca dopracowany i powinien być jeszcze przemyślany, poddany pod dyskusje i dopiero poddany pod głosowanie.

Pani Wójt Urszula Ciężka wyjaśniła, że prace nad studium trwają już dosyć długo, gdyż 9 marca 2020r. została podjęta uchwała o przystąpieniu do zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla tych terenów, odbyły się również konsultacje społeczne, radni mieli na bieżąco dostarczane dokumenty z którymi mogli się zapoznać. Dokumentny o które pan radny Paweł wnioskował otrzymywał, jak również w Urzędzie Gminy są dostępne dokumenty do wglądu. Dodała, że wobec powyższego nie widzi potrzeby odwlekania sprawy w czasie, gdyż wpłynie to na niekorzyść gminy, ponieważ zmiany studium i tereny inwestycyjne będą miały wpływ na zwiększenie podatków do gminy. Przypomniała, że na komisjach uzgodnione zostało wprowadzenie autopoprawki do zmiany studium, żeby nie zwlekać ze sprawą, chyba że pojawiły się jakieś nowe okoliczności.

Radny Paweł Dymecki powiedział, że wniosek formalny o zdjęcie tego punktu z porządku obrad podtrzymuje, a jeśli nie uzyska on akceptacji prosiłby o możliwość wypowiedzenia się w tym temacie przez przystąpieniem do głosowania w sprawie zmiany studium.

      Pani Wójt Urszula Ciężka powiedziała, że procedura trwa od około roku, a gdy przychodzi moment na głosowanie nad zmianą studium dochodzi do dalszych wątpliwości.

Radny Paweł Dymecki przypomniał, że radni z Klubu składali uwagi do zmiany studium, z których jedna została zauważona i ma być wprowadzona autopoprawką.

      Przewodnicząca Rady Gminy Grażyna Górka powiedziała, że na komisji radni wypowiedzieli się za wprowadzeniem autopoprawki.

Następnie Przewodnicząca Rady zaproponowała głosowanie wniosku radnego Pawła Dymeckiego o zdjęcie z proponowanego porządku obrad Sesji punktu 6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Radziejowice.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 3 głosami „za” (Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska, Paweł Dymecki)

- 9 głosami „przeciw” (Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Marcin Mrówczyński)

Wniosek odrzucono

            Przewodnicząca RG Grażyna Górka poddała pod głosowanie proponowany porządek obrad bez zmian.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami „za” (Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Marcin Mrówczyński)

- 3 głosami „przeciw” (Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska, Paweł Dymecki)

Porządek obrad zatwierdzono

 

Punkt 3.

Przewodnicząca RG Grażyna Górka poinformowała, że do protokołu z Sesji RG                              Nr XLII/2021 nie wpłynęły żadne uwagi i poddała go pod głosowanie.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami „za” (Mieczysław Bielak, Marek Leja, Radosław Kuziemski, Grażyna Górka, Barbara Michałowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Beata Trzaskowska, Marcin Mrówczyński)

- 3 głosami „wstrzymującymi się” (Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska, Paweł Dymecki)

Porządek obrad zatwierdzono

 

Punkt 4.

Pani Wójt Urszula Ciężka przedstawiła informację z pracy w okresie pomiędzy Sesjami, która dotyczyła m.in.:

1. otrzymanego pisma z GDDKiA w Warszawie z informacją, iż w związku z ustalonym podziałem kompetencji wszystkie drogi o znaczeniu miejscowym – lokalnym, wybudowane w ramach inwestycji rozbudowy drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od węzła z droga wojewódzką nr 579 w Radziejowicach do węzła „Paszków” na terenie Gminy Radziejowice nie będą podlegały utrzymaniu przez GDDKiA Rejon w Ożarowie Mazowieckim od dnia 01.12.2021r. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przedmiotowe drogi nie są i nie mogą być zaliczane do kategorii dróg krajowych. Przesądza o tym zarówno ich przeznaczenie miejscowe jak i klasy techniczne w których je wybudowano. Niewątpliwie są to drogi o znaczeniu lokalnym wybudowane w celu uzupełnienia sieci dróg gminnych oraz zapewnienia obsługi komunikacyjnej przyległych terenów inwestycyjnych. Powyższa kwalifikacja nie wymaga podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego lub stosowanego porozumienia. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad informuje ponadto, że nie może być zarządcą drogi niższej kategorii niż droga krajowa i nie może wykonywać obowiązków zarządcy drogi, w szczególności

- utrzymywać nawierzchni drogi, chodników drogowych obiektów i inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń,

- realizować zadań w zakresie inżynierii ruchu,

- wykonywać robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających

- przeciwdziałać niszczeniu dróg przez ich użytkowników,

- rozstrzygać w formie decyzji pozytywnej lub negatywnej, jako zarządcą drogi.

Do obowiązków zarządcy drogi będzie należało zapewnienie ich utrzymania w okresie letnim, jak i zimowym , które pozwoli na ich bezpieczne użytkowanie przez uczestników dróg publicznych kategorii gminnej.

2. W ramach Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Ochrony Powietrza i Mikroklimatu MAZOWSZE 2021” Gmina Radziejowice złożyła  wniosek o przyznanie dotacji w wysokości 50% kosztów tj. 15.000,00  zł na zadanie pod nazwą „Kontrola przestrzegania przepisów uchwały antysmogowej w gminie Radziejowice”. Zadanie to polega na badaniu próbek popiołu, a więc: węgiel o złej charakterystyce i niskich parametrach grzewczych, węgiel brunatny, mokre drewno, jak również niejednokrotnie odpady z gospodarstw domowych, które odpowiedzialne są za przekroczenia norm jakości powietrza. W ramach zadania przeprowadzone zostały kontrole palenisk, a próbki popiołu zostały przekazane do badania laboratoryjnego. Zakończenie zadania przewidywane jest w terminie do 31.12.2021r.

3.W ramach naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć zgodnych z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów azbestowych na terenie województwa mazowieckiego, ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, Gmina Radziejowice otrzymała na podstawie umowy z dnia 11.10.2021r. dotację na dofinansowanie zadania pn. „Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Radziejowice”. Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 17 806,18 zł.  Kwota dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie wyniosła 7 122,47 zł.. W ramach zrealizowanego zadania usunięto wyroby zawierające azbest w ilości 42,58 Mg z 23 posesji położonych na terenie Gminy Radziejowice.

4. W ramach realizacji zadań przyjętych w „Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, Gmina Radziejowice zawarła porozumienie z Ministrem Rozwoju, Pracy i Technologii na zrealizowanie zadania pn.: „Aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Radziejowice”. W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono 1307 obiektów na których pozostaje do unieszkodliwienia 2.525,40 Mg wyrobów zawierających azbest.

5. W ramach zadanie pod nazwą „Inwentaryzacja źródeł ciepła na terenie gminy Radziejowice”. W dniu 11.12.2020r. zawarto aneks, którym przedłużono termin wykonania zadania. Zadanie polegało na przeprowadzeniu kompleksowej inwentaryzacji wszystkich źródeł ciepła, Całkowity koszt zadania wyniósł 68 033,76 zł. i został w 100% sfinansowany  z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach ”Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia Ochrony Powietrza MAZOWSZE 2020”.

6. W ramach dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej na terenie Gminy Radziejowice w roku 2021 do dnia 31.10.2021r. udzielono dofinansowanie 11 wnioskodawcom na 19 złożonych wniosków. Łączna wysokość dofinansowania wyniosła 54.467,00 zł. Na rok 2022 wpłynęło 11 wniosków.

7. W październiku br. Gmina Radziejowice zorganizowała możliwość bezpłatnego dostarczenia papy odpadowej do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK) położonego w Radziejowicach na składowisku „Słabomierz- Krzyżówka”. W wyniku tej akcji zebrano  2,890 Mg. Koszt wyniósł 13.109,04 zł.

8. Informacji z PGK Żyrardów, że od 18.10.2021r. rozpoczęto na składowisku prace budowalne ostatniego etapu inwestycji „Zamknięcie i rekultywacja Składowiska odpadów Słabomierz-Krzyżówka”. Prace będą przebiegać zgodnie z projektem budowlanym zatwierdzonym decyzją Starosty Powiatu Żyrardowskiego, oraz decyzją zatwierdzającą projekt budowlany zamienny. W związku z zakresem wykonywanych prac na koronie składowiska mogą pojawić się uciążliwości zapachowe jednakże PGK czyni wszelkie starania aby dorowadzić do zamknięcia składowiska do końca br. tym samym wyeliminować całkowicie uciążliwości odorowe.

9. Decyzji Wojewody Mazowieckiego o stwierdzeniu nabycia z mocy prawa przez Gminę Radziejowice nieodpłatnie nieruchomość położonej w miejscowości Krze przy                     ul. Alternatywy.

10. Decyzji Wojewody Mazowieckiego o stwierdzeniu nabycia z mocy prawa przez Gminę Radziejowice nieodpłatnie nieruchomość położonej w miejscowości Radziejowice-Parcel przy ul. Aleji Lipowej, ul. Akacjowej

11. Decyzji Wojewody Mazowieckiego o stwierdzeniu nabycia z mocy prawa przez Gminę Radziejowice nieodpłatnie nieruchomość położonej w miejscowości Radziejowice przy ulicy Ossolińskich, Sienkiewicza, oraz działki za Ekonipem.

12.  zaplanowanych do budowy na rok 2021 odcinków sieci wodociągowych pozostał odcinek w m. Radziejowice-Parcel  w części ul. Bocznej o łącznej długości 790 nb. zakończenie na wysokości hotelu Artis. Firma Kwazar, położona za hotelem Artis wnioskowała  o wydłużenie do 200 mb. kończącego się na wysokości fotelu Artis odcinka wodociągu ulicy Bocznej i jego zakończenie na wysokości końcówki firmy Kwazar. Firma Kwazar przekazała darowiznę w postaci pieniężnej (tj. bezzwrotnego wsparcia) na rzecz gminy Radziejowice w celu dokończenia budowy wodociągu w m Radziejowice-Parcel w kwocie    40.000 zł

13. Otrzymanego dofinansowania na dwa z trzech składanych wniosków z Rządowego Funduszu Polski Ład-program inwestycji strategicznych na łączną kwotą 4.121.990 zł . z czego 2.808.756 zł zostanie przeznaczone na Budowę budynku strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuklówce Zarzecznej, 1313234 zł na Modernizację Stacji Uzdatniania Wody w miejscowości Radziejowie etap II – symboliczny czek na ręce władz Gminy Radziejowice przekazał Minister w Ministerstwie Aktywów Państwowych Pan Maciej Małecki.

14. Informacji Ministerstwa Finansów o przyznanej kwocie w wysokości 300.000 zł na uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę.

- informacji Ministerstwa Finansów o przyznanej kwocie 911.014 zł. na uzupełnienie subwencji ogólnej, z przeznaczeniem na wsparcie finansowe w zakresie kanalizacji.

Przyznane środki zostaną przekazane na rachunek bankowy gminy do 3 grudnia 2021. , które gmina musi rozdysponować na przestrzeni lat 2021-2024.

15. Otrzymanej nagrody w wysokości 500.000 zł za zajęcie 2 miejsca w powiecie w konkursie ”Rosnąca Odporność” . Całość przyznanych środków należy przeznaczyć na przeciwdziałanie, zapobieganie , profilaktykę oraz zwalczanie skutków, w tym społeczno-gospodarczych Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

16. Podpisanej umowy z Województwem Mazowieckim o pomocy finansowej na budowę placu integracji społeczno-kulturowej w Korytowie A, dofinansowanie w wysokości 111.613 zł. W ramach poddziałania “Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania “Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.

17. Odbytego spotkania władz Gminy , sołtysa wsi Adamów-Wieś G. Wicińskiego,                                  p. Kazimierza Drążkiewicza z Panem Marszałkiem Adamem Struzikiem w dniu 08.11.2021r, w celu omówienia m.in. budowy ścieżki rowerowej w gminie Radziejowice na odcinku Kuklówka Radziejowicka - Radziejowice, projektowanie ścieżki rowerowej ma rozpocząć się w 2022r, a jej budowa w roku 2023, drugim tematem była konieczność budowy bezpiecznego i funkcjonalnego ronda przy zjeździe z trasy S8 w Radziejowicach z uwagi na bardzo duży ruch lokalny, zlokalizowanie marketu Biedronka , brak przejść dla pieszych i brak połączenia drogi serwisowej dla trasy S8 od strony zachodniej. Trzeci temat dotyczył planowanego przedsięwzięcia związanego z gospodarką odpadami na terenie Mszczonów w bezpośrednim sąsiedztwie z Gminą Radziejowice.

18. Interwencji Poselskiej, posła na sejm RP p. Arkadiusza Iwaniaka – spotkanie wiele wyjaśniło, była to merytoryczna rozmowa, w przyjaznej atmosferze mająca na celu udzielenie wyjaśnień w kwestii planowanego przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami na terenie Mszczonów, oraz zaproszenia do współpracy i udziału przy pracach, w zespole parlamentarnym debatującym nt. powyższych terenów.

19.informacji dotyczącej udziału placówek oświatowych w Narodowym Programie Czytelnictwa i podpisania umowy o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie ze środków budżetu państwa

Wysokość dofinansowania w wysokości 11,500 zł. :

Dla SP w Kuklówce 4.000 zł. , oddziału przedszkolnego - 1.500 zł.

Dla Gminnego Przedszkola w Radziejowicach - 3.000 zł

Dla oddziałów przedszkolnych w SP Korytów A - 3.000 zł

20. Laboratoria Przyszłości - to program edukacyjny realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

Wsparcie zostało już przekazane (dzisiaj środki wprowadzane są do budżetu ). W programie nie ma konieczności wnioskowały o uzyskanie dofinansowania w w/w programie na łączną kwotę 213,6 tys. zł . Otrzymane wsparcie zostanie wykorzystane na urządzenie w każdej szkole pracowni 3D i zakup m.in.. drukarek 3D wraz z akcesoriami przystosowanych do nauki programowania wraz ze scenariuszami lekcji do wszystkich przedmiotów przyrodniczo-matematycznych, gimbali, kamer cyfrowych i aparatów fotograficznych, mikrofonów kierunkowych oświetlenia do nagrań, Klocków do samodzielnej konstrukcji , robotów edukacyjnych , nagłośnienia z mikrofonami, różne wyposażenie stanowisk do pracy narzędziowo-technicznej.

21. Rekrutacji półkolonii zimowych – wszystkie planowane 45 miejsc zostało zarezerwowane w ciągu 3 godzin, zapisało się 76 chętnych niestety nie było możliwości automatycznej blokady formularza. Gmina przygotowywała się na ewentualne utworzenie jeszcze jednej grupy więc pierwsze 60 osób z listy zapisanych zostanie zakwalifikowanych jeśli dokona opłaty zgodnie z terminem . Realizatorem półkolonii jest grupa Salos . Półkolonie będą się odbywały w terminie 7-11 luty 2022 ., w budynku przy ul. Kubickiego 3A, w godzinach 8.00-16.00 z zapewnieniem 3 posiłków (drugie śniadanie, obiad i podwieczorek). Dojazd na półkolonie we własnym zakresie. W programie wyjazdy na łyżwy i na basen oraz całodzienna wycieczka do parku rozrywki MANDORIA, a także wizyta w STREFIE RUCHU w Książenicach. Podczas pobytu na miejscu uczestnicy będą mogli skorzystać z zajęć rekreacyjno-sportowych, survivalowych, z warsztatów techniczno-plastycznych oraz z rękodzieła, prowadzone będą również zajęcia językowe (język angielski). Jedno z popołudni umili spektakl teatralny

22. Odbytego Zjazdu Oddziału Gminnego/Miejsko Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej w Radziejowicach. Spotkanie odbyło się w budynku OSP w Korytowie A Główna 125, tematem było m.in. Sprawozdanie z działalności Zarządu Oddziału, wybór nowego składu zarządu, wybór delegatów na zjazd Oddziału Powiatowego

23. informacji o dalszej realizacji remontu drogi Benenard – Bednary.

Radny Paweł Dymecki poprosił o uzupełnienie informacji na temat numerów działek skomunalizowanych w m. Radziejowice-Parcel, Krze Duże, Radziejowice.

Pani Wójt Urszula Ciężka poinformowała, że w miejscowości Radziejowice numery działek 47/2, 262/1, 263/1, 263/2, 263/3, w miejscowości Radziejowice –Parcel nr dz. 15, 21/6, w miejscowości Krze nr dz. 281/2, 282/4, 282/6.

Radny Paweł Dymecki nawiązując do przedstawionej informacji dotyczącej spotkania w ramach interwencji poselskiej, zapytał czy P. Wójt uczestniczyła w spotkaniu, gdyż była objęta kwarantanną.

Pani Wójt Urszula Ciężka odpowiedziała, że w spotkaniu uczestniczył Zastępca Wójta Artur Jankowski.

Radny Paweł Dymecki poprosił o głos.

Przewodnicząca RG G. Górka zaproponowała aby pozostałe pytania radny                            P. Dymecki zadał w sprawach różnych.

 

Punkt 5.

Przewodnicząca RG G. Górka poprosiła Panią doktor K. Hovsepyan o przedłożenie Informacji z działalności Ośrodka Zdrowia w Radziejowicach.

Informację z działalności Ośrodka Zdrowia w Radziejowicach przedstawiła dr Karine Hovsepyan. (informacja w załączeniu). Dr Karine Hovsepyan na zakończenie informacji powiedziała, że w ostatnim czasie została wyremontowana łazienka, ale oprócz tego pilną potrzebą jest udostępnienie jeszcze jednego gabinetu lekarskiego (wygospodarowanie pomieszczenia, oraz zmianę instalacji elektrycznej, brak miejsca do parkowania, szczególnie dla niepełnosprawnych,

Radna P. Partyka zapytała czy łącznie jest 3 lekarzy internistów?

Dr. Karine Hovsepyan odpowiedziała, że obecnie jest jeden internista i dwóch lekarzy rodzinnych, jest to dr. Marcin Krauze, przyjmuje rano w poniedziałki dzieci i dorosłych.

Przewodnicząca RG G. Górka zapytała jakie są plany na przyszłość.

Dr. Karine Hovsepyan odpowiedziała, że jest to przede wszystkim zwiększenie profilaktyki oraz dalsza praca związana z  przeciwdziałaniem pandemii.

Radna P. Partyka zapytała czy na badania spirometryczne będzie kierował lekarz rodzinny czy trzeba mieć skierowanie od pulmonologa.

Dr. Karine Hovsepyan odpowiedziała, że będzie kierował lekarz rodzinny na takie badanie.

 

Punkt 6.

Projektant Anna Bereś projektant Budplan przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Radziejowice.

Radny Paweł Dymecki poprosił o odczytanie zapisu poprawki do zmiany studium po poniedziałkowej komisji.

Pani Anna Bereś projektant Budplan poinformowała, że zmiana do projektu uchwały studium może być wprowadzona po przegłosowaniu rozpatrzenia uwagi na sesji RG i dotyczy ona uwagi 3 w punkcie 6, gdzie był wniosek o uzupełnienie opisu przeznaczenia terenu określonego symbolem PU1/I2 o treści z wyłączeniem działalności związanej z gospodarką odpadami. Dodała, że wprowadzenie tej zmiany jest tylko formalnością , zapis ten doprecyzowuje zapis PU1/I2.

Jeśli uwaga zostanie uwzględniona w tekście projektu uchwały zapis ten pojawia się w kilku miejscach i podała numery stron na których występują w/w zapisy.

Radny Paweł Dymecki przypomniał, że podczas zmiany studium dla terenów Krze Duże było tylko jedno głosowanie.

Przewodnicząca RG G. Górka przypomniała, że na posiedzeniu komisji został przedstawiony proces legislacyjny. Następnie przedstawiła uwagi zgłoszone do powyższej zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania i zaproponowała głosowanie w sprawie ich uwzględnienia bądź nie uwzględnienia. Dodała, że na posiedzeniu Komisji został zgłoszony wniosek o uzupełnienie opisu przeznaczenia terenu określonego symbolem PU1/I2 o treści z wyłączeniem działalności związanej z gospodarką odpadami. Pełna treść zapisu obszary oznaczone symbolem PU1/I2 – teren produkcji, składów i magazynów lub wydobycia kopalin oraz produkcja związana z powierzchniową eksploatacją, z wyłączeniem działalności związanej z gospodarką odpadami.

Przewodnicząca RG G. Górka objaśniła sposób głosowania uwag i poddała pod głosowanie nie uwzględnienie uwagi nr 1.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami “za” ( Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

- 3 głosami “przeciw” (Bogdan Kowalski, Paweł Dymecki, Jolanta Leczkowska)

Uwagi nie uwzględniono

Przewodnicząca RG G. Górka poddała pod głosowanie nie uwzględnienie uwagi nr 2.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami “za” ( Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

- 2 głosami “przeciw” (Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska)

- 1 głosem “wstrzymującym się (Paweł Dymecki)

Uwagi nie uwzględniono

Przewodnicząca RG G. Górka przytoczyła treść uwagi nr 3 i poddała pod głosowanie nie uwzględnienie uwagi nr 3 z wyłączeniem pkt. 6 . tj. wniosku o uzupełnienie opisu przeznaczenia terenu określonego symbolem PU1/I2 o treści z wyłączeniem działalności związanej z gospodarką odpadami. Pełna treść zapisu obszary oznaczone symbolem PU1/I2 – teren produkcji, składów i magazynów lub wydobycia kopalin oraz produkcja związana z powierzchniową eksploatacją, z wyłączeniem działalności związanej z gospodarką odpadami.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami “za” ( Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

 

 

- 1 głosem “przeciw” (Paweł Dymecki)

- 2 głosami “wstrzymującymi się” (Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska)

Uwagi nie uwzględniono

Przewodnicząca RG G. Górka poddała pod głosowanie uwzględnienie uwagi nr 3 pkt. 6, tj. wniosku o uzupełnienie opisu przeznaczenia terenu określonego symbolem PU1/I2 o treści z wyłączeniem działalności związanej z gospodarką odpadami. Pełna treść zapisu obszary oznaczone symbolem PU1/I2 – teren produkcji, składów i magazynów lub wydobycia kopalin oraz produkcja związana z powierzchniową eksploatacją, z wyłączeniem działalności związanej z gospodarką odpadami.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami “za” ( Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

- 1 głosem “przeciw” (Jolanta Leczkowska)

- 2 głosami “wstrzymującymi się” (Bogdan Kowalski, Paweł Dymecki)

Uwagę uwzględniono

Przewodnicząca RG G. Górka poddała pod głosowanie nieuwzględnienie uwagi nr 4.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 11 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka, Jolanta Leczkowska, Paweł Dymecki)

- 1 głosem “wstrzymującym się” (Bogdan Kowalski)

Uwagi nie uwzględniono

Przewodnicząca RG G. Górka ogłosiła przerwę na wprowadzenie autopoprawki od godz. 17.40 do godz. 18.00.

Przewodnicząca RG G. Górka poprosiła aby p. Anna Bereś przedstawiła wprowadzane zmiany do projektu uchwały.

Pani Anna Bereś projektant Budplan przestawiła na prezentacji miejsca w tekście dot. przeznaczenia terenu określonego symbolem PU1/I2 gdzie dopisane zostało wyłączenie bądź zastrzeżenie zakazujące działalności gospodarki odpadami , w których dokonywane są zmiany projektu uchwały, zgodnie z przegłosowaną autopoprawką przez Radnych na stronach 88, 95, 98, 116, 125.

Radny Paweł Dymecki powiedział, że zgodę na gospodarowanie na terenie gminy Radziejowice wprowadzili radni poprawkami wniesionymi do studium uwarunkowań w październiku 2020r. Nadal będzie funkcjonował zapis umieszczony na str. 65, 66 U1 - Produkcja, składy, magazyny, gospodarka odpadami, tereny obsługi podróżnych (MOP i stacje paliw), warsztaty, stacje obsługi samochodów i inne o podobnym charakterze oraz towarzysząca im infrastruktura techniczna i komunikacja, w tym parkingi; dot. U1 - Produkcja, składy, magazyny, gospodarka odpadami, tereny obsługi podróżnych (MOP i stacje paliw), warsztaty, stacje obsługi samochodów i inne o podobnym charakterze oraz towarzysząca im infrastruktura techniczna i komunikacja, w tym parkingi.

Nadal jeszcze w naszych zapisach będą informacje, że taką gospodarkę na terenach usługowych można prowadzić. Nie we wszystkich miejscach została taka zmiana wprowadzona. Wprowadzona poprawka dotyczy tyko jednego obszaru, takich obszarów może być więcej, o czym była mowa przy

zmianie studium oraz planu miejscowego we wsi Krze Duże w ubiegłym roku, wtedy nie przychylono się do zgłaszanych przez nich uwag, i przegłosowano w takiej formie jakiej ona jest. Zwrócił się o odrzucenie projektu studium w takiej formie i przygotowanie go ponownie kompleksowo, zgodnie z przepisami, wyłożenie do publicznego wglądu mieszkańców. Wprowadzone częściowo na ich prośbę , zmiana dotycząca gospodarki odpadami , ale po analizie wykonanej na prośbę klubu przez specjalistę, wskazał że zapis dotyczący gospodarki odpadami jest zapisem bardzo szerokim, i w tym momencie może być tak odebrany w procedurze uzyskiwania pozwoleń na budowę , działalności które mogą być prowadzone , że będziemy wyłączać również wszystkie działalności które nie tylko gospodarują odpady, ale też te które wytwarzają odpady, zobowiązane i zarejestrowane w BDO, co wynika z art. 3 ust. 1 pkt. 3 ustawy o odpadach.

Następnie poinformował, że projekt studium, który został nam przedstawiony, i projekt studium wyłożony mieszkańcom do publicznego wglądu w lipcu br. i projekt studium przekazany do uzgodnień do komisji urbanistycznej i innych instytucji nie jest tym samym dokumentem. Pytanie, który z dokumentów tak naprawdę był opiniowany przez komisje i instytucje. Do wyłożenia dokumentu w lipcu br, posłużył dokument zatytułowany jako zmiana studium z podpisem na dole lipiec 2021, do pracy w komisjach i do dnia dzisiejszego bez tej poprawki, która została teraz wniesiona otrzymaliśmy dokument opisany jako dokument z kwietnia br. Dodał, że można przypuszczać, że taki dokument zapewne został przedłożony do opinii komisji i innym instytucjom. Niestety dokument przedłożony mieszkańcom w lipcu br. posiada różnice tekstowe między tym dokumentem z kwietnia i tym z lipca. Między innymi , że o opisie z obszaru Korytowa A w którym mieszkańcy kiedy mogli się wypowiadać odnośnie studium tj. na str. 69 była zafałszowana wielkość terenu ,poddanego zmianie - zamiast podanych 14 ,70 ha , mieli podane 4,70 ha. Ile jest jeszcze może być takich różnic i poprawek, są to różne dokumenty i dlatego wnioskuje po raz kolejny o zdjęcie tego punktu z dzisiejszych obrad głosowania nad przyjęciem tego studium , przedstawienie tych samych dokumentów do komisji i instytucji oraz dla mieszkańców.

Przewodnicząca RG G. Górka zapytała czy radny Paweł Dymecki uważa, że jest to dokument niezgodny z prawem.

Radny Paweł Dymecki odpowiedział, że w tej chwili otrzymaliśmy dwa rożne dokumenty, i to uważa że jest niezgodne z przepisami , jeżeli do dyskusji publicznej przekładny jest inny dokument niż mieszkańcom i inny dokument otrzymujemy do zatwierdzenia to jest to naruszenie procedury planistycznej.

Przewodnicząca RG G. Górka stwierdziła, że szkoda , że takie argumenty nie zostały przedstawione na samym początku sesji, przy zgłoszeniu wniosku formalnego.

Pani Anna Bereś projektant Budplan wyjaśniła, że dokument który powstaje podczas całej procedury trwa od marca 2020r., dokument ten ulega zmianom, zgodnie z faktami jakie się pojawiają na drodze tej procedury. Jeśli w wyniku uzgodnień bądź opinii , bądź w trakcie tworzenia dokumentu ulegają zmianom zapisy , które nie podlegają organom uzgadniającym lub opiniującym czyli nie wpływają na to czego te organy pilnują , na straży czego stoją, to takie zapisy studium jak najbardziej można zmieniać w trakcie procedowania i ustawa mówi , że w zakresie niezbędnym dokonuje się ponowienia procedury, dlatego też propozycją było , aby tyko tą zmianę wprowadzić autopoprawką , ponieważ była i jest ona zgodna z intencją wcześniejszych zapisów studium , które nie miały działalności gospodarczej związanej z gospodarką odpadami, i nie mamy na myśli tutaj wytwarzania odpadów. Dlatego też nie ma sprzeczności i naruszenia ustawy o planowaniu, która wymagałaby od nas ponowienia procedury w tym zakresie, po wprowadzeniu tej zmiany. Takiej

oceny dokonuje później wojewoda, i taka poprawka nie zostałaby wniesiona, bez ponowienia procedury ,gdyby nie było odpowiednich argumentów i uzasadnienia merytorycznego, wiedzy i doświadczenia. Zależy nam na tym aby był to dokument zgodny z przepisami prawa, ponieważ jest on oceniany przez organ nadzoru. Nie są wykluczone działalność te, które odpady wytwarzają tylko została wykluczona działalność związana stricte z gospodarowaniem odpadami.

Pani Monika Nasiłowska - projektant Budplan można wprowadzić zmiany w zakresie uchwały intencyjnej, która dotyczy naszej zmiany, terenu U1 wykraczające poza zakres naszej uchwały. Można jedynie dopisać to co dotyczący działalności gospodarczej tylko do tych obszarów które zostały wskazane w prezentacji.

Pani Anna Bereś projektant Budplan dodała… i tylko w zakresie uwagi w jakim została w tym przedmiocie wniesiona. Uwaga 3 w pkt, 6 dotyczyła terenów PU1/I2. Nie było wniesionej takiej uwagi do innych terenów, żeby można było ją wprowadzić zgodnie z procedurami.  

Radny Paweł Dymecki - uwaga ta odnośnie ogólnych zapisów o którą prosi, wynika bezpośrednio z oświadczenia pani Wójt jakie wniosła publicznie, że dokona wszelkich poprawek możliwych w studium, które zabezpieczą mieszkańców przed wprowadzeniem na terenie gminy Radziejowice działalności związanej z magazynowaniem, przetwarzaniem oraz składowaniem odpadów na terenach gminy. A więc prosząc o przeprocedowanie tego całego studium od nowa, prosi o wywiązanie się ze złożonej obietnicy pani Wójt. Nie odniosły się panie projektant jeszcze do kwestii rozbieżności dokumentu przedstawionego mieszkańcom podczas wyłożenia, oraz tego które w tej chwili otrzymaliśmy. Do poniedziałku 22 listopada, od momentu wyłożenia w lipcu projektu studium nie zostały w nim naniesione żadne poprawki, dlatego że żadne nie były uwzględnione. Dyskusja publiczna która miała miejsce na komisji wymusiła dokonanie tych zmian. Odniósł się do zapisu o gospodarce odpadami art. 3 ust. 1 pkt. 3 ustawy o odpadach, który definiuje nam pewne zapisy: cyt.

- gospodarce odpadami - rozumie się przez to wytwarzanie odpadów i gospodarowanie odpadami

- gospodarowanie odpadami - rozumie się przez to zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów, łącznie z nadzorem nad tego rodzaju działaniami, jak również późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów oraz działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami.

Pani Anna Bereś projektant Budplan - nie ma tam mowy o działalności . My wykluczamy działalność czyli jeśli ktoś otwiera swój zakład, który to produkuje i przetwarza.

Radny Paweł Dymecki - użyte zostało stwierdzenie gospodarkę odpadami - rozumie się przez to wytwarzanie odpadów i gospodarowanie odpadami.

Pani Wójt Urszula Ciężka powiedziała, że taki był wniosek Klubu, który został w takiej formie poddany pod dyskusje.

Radny Paweł Dymecki - dlatego podczas głosowania wstrzymali się od głosu , gdyż podczas dyskusji publicznej która miała miejsce po wyłożeniu zarówno mieszkańcy i my składamy swoje uwagi nie będąc specjalistami w takiej dziedzinie . To firmy projektowe , osoby które zajmują się uzgadnianiem mają w tym momencie większą wiedzę , większe kompetencje niż my. To że użyliśmy takiego sformułowania, dość potocznego, okazało się w tej chwili błędne , dlatego nie kontynuowaliśmy tego nie byliśmy za tym aby taką poprawkę wprowadzić w takiej formie .

Przewodnicząca RG G. Górka - ja rozumie, że Pan i Klub Niezależnych wprowadził radnych w błąd. A teraz Pan może powiedzieć, że się nie zgadzacie na takie wprowadzenie.

Radny Paweł Dymecki poprosił o możliwość wypowiedzenia się.

Przewodnicząca RG G. Górka nie udzieliła głosu radnemu.

Głos zabrał Zastępca Wójta Artur Jankowski wyjaśnił, że zmiany studium które nie były procedowane w trakcie zmiany studium w ogóle nie powinny mieć miejsca, dlatego że wprowadzenie takich zmian do pozostałych funkcji na terenie całej gminy wymagałoby podjęcia zmiany studium które miałoby obejmować wszystkie funkcje związane z przemysłem, usługami, i produkcja na terenie gminy. Natomiast uchwałą z 9 marca 2020 r, ten zakres został szczegółowo określony. Obecnie proponowana zmiana wprowadza chaos w działaniu, niespójność świadcząca o opóźnieniu sprawy w czasie. Powrócenie do całego procesu zmiany studium potrwałaby kolejny rok. Deklaracja Gminy o wykluczeniu na terenie gminy działalności związanej z gospodarką odpadami, ponieważ z zasady działalność gospodarki odpadami, zgodnie z rozporządzeniem powinna mieć określenie “O”, te wyroki sądu przywołane przez p. Pawła na komisji dotyczą indywidualnych przypadków i dotyczą uchwalenia planu miejscowego. Studium jest dokumentem , który ma szeroko rozumieć kierunki zagospodarowania, ma określać pewnego rodzaju strategie działań planistycznych Gminy. W planie miejscowym dokonuje się uszczegółowienia , wyłączenia , na danym terenie. Na etapie studium wyłączenie z obszaru PU1/I2 gospodarki odpadami budziło pewne kontrowersje, ale wobec dyskusji i próśb mieszkańców, radni zaopiniowali poprawkę. Wtedy  nie było takich obaw jakie Pan radny teraz zauważył. Być może jest potrzebna kolejna autopoprawka, może będzie potrzeba uszczegółowić zapis na etapie konkretnej zmiany.

Natomiast wyłączenie w całości, dla pozostałych funkcji, nie ma takiej potrzeby, ponieważ plany miejscowe regulują takie szczegóły. Wyjaśnił, że po uzgodnieniach i wyłożeniach projektu studium, nie było żadnych zmian, które spowodowałyby ponowienie procedury uzgadniania. Na komisji radni otrzymali jedną wersję projektu studium, która po ostatnich komisjach jest zmieniania o obszar PU1/I2. Żadnych innych wersji projektu studium nie było. Czy wobec powyższego wniosek mieszkańców Klubu może się okazać na tyle niefortunny i zablokować  procedowanie studium. Może spowodować to, że na tym terenie przedsiębiorca, nie będzie mógł wykonywać działalność i wytarzać w związku z tym odpady  których w żaden sposób nie zagospodarowuje i  nie przetwarza Natomiast zapis wprowadzony autopoprawką wykluczy na etapie planu miejscowego wprowadzenie symbolu „O”, ale nie wykluczy prowadzania działalności produkcyjnej lub usługowej i konieczności gospodarowania odpadami.

Radny Paweł Dymecki poprosił o wzmiankę w  protokole z Sesji RG odnośnie odebrania mu głosu w trakcie dyskusji. Następnie odniósł się do zapisu wynikającego z uchwały podjętej w ubiegłym roku.

Cyt. Dopuszczenie w sąsiedztwie terenów przeznaczonych w  gminie sąsiedniej pod działania związane m.in. z gospodarką odpadami podobnego przeznaczenia, zachowując ochronę terenów zabudowy mieszkaniowej i wymaganiach środowiskowych. 

Dodał, że obecnie jest wprowadzana zmiana, że gospodarki odpadami się nie dopuszcza, co stwarza pewne niekonsekwencje. Zmiany punktowe studium a nie całościowe wprowadza takie zamieszanie.

Zastępca Wójta Artur Jankowski poprosił o wskazanie strony przedstawionego zapisu.

Radny Paweł Dymecki powiedział, że jest to str. 65,66. Rozdział 4. Potrzeby i możliwości rozwoju gminy wynikające z Bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę.

Zastępca Wójta Artur Jankowski podkreślił, że są to zapisy Bilansu.

Radny Paweł Dymecki zapisy Bilansu są w studium i są podstawą do wprowadzenie pewnych zmian w studium, uzasadniały, wprowadzenie pewnych zmian w studium zarówno w roku 2020 jak i w obecnie procesowanym dokumencie.

Zastępca Wójta Artur Jankowski - myli pan dwa dokumenty, Bilans mówi o tym co wolno a czego nie wolno i jakie są potencjalne kierunki zagospodarowania danych terenów. Bilans nie mówi o tym jakie jest przeznaczenie danego terenu w studium, o przeznaczeniu danego w studium mówi tylko i wyłącznie oznaczenie i zmiana która jest procedowana. Bilans jest dokumentem odrębnym, niezależnym od studium informującym jaka jest chłonność terenów i  jakie są możliwe kierunki zagospodarowania oraz strategia planistyczna.

Natomiast przytoczony cytat z Bilansu nie świadczy o kierunkach zagospodarowania w studium. Dodał, że nie ma tutaj żadnej niespójności, i są to wnioski niesprawdzone i nie zweryfikowane i nie do końca prawdziwe. Takie dyskusje powinny odbywać się na komisjach. Opinia komisji była pozytywna i dlatego sprawa była dalej procedowana. To nie jest miejsce i czas na tego typu uwagi.

Radny Paweł Dymecki nie zgodził się z wypowiedzią Zastępcy Wójta mówiąc, że zmiana studium jest procedowana od ponad roku. Było to procedowane przez specjalistów i przedstawicieli gminy, a jednak zostały wprowadzone takie zapisu, które wzbudziły wątpliwości i  mogły doprowadzić do katastrofy, jakie można zauważyć w Gminie Mszczonów. W dniu dzisiejszym odbywa się protest na ulicy w Mszczonowie, również naszych mieszkańców, u Burmistrza Mszczonowa są przedstawiciele władz, sejmu i przekazują wszystkie uwagi. Cały czas jest podkreślane, że gospodarka odpadami może być prowadzona tylko na terenach oznaczonych symbolem „O”. Zakłady o które w tej chwili  jest największy bój, są zlokalizowane na terenach przeznczonych pod  PU. Ma Pan pełną świadomość, procedował Pan również tamte plany, będą pracownikiem jeszcze sąsiedniego Urzędu Gminy. Podczas czwartkowej komisji było widać, że bardzo Pan broni tego co jest stworzone, był duży rozdźwięk pomiędzy wypowiedzią Pana a wypowiedzią Pani Wójt. Trudno jest się zgodzić z podejściem, że robione jest tylko zamieszanie, Żadna uwaga złożona do projektu studium nie była i nie jest rozważana i zostały one odrzucane. Gdyby nie interwencja zewnętrzna i udział mieszkańców w dużej liczbie to zmiana dotyczące gospodarki odpadami nie byłaby procedowana. Zmiana, która jest teraz wprowadzana powinna być jeszcze raz wyłożona i poddana pod publiczną dyskusje.

Przewodnicząca RG G. Górka przypomniała, że w 2020r. na komisji był inwestor, który oferował również gospodarkę odpadami, i radni większością wypowiedzieli się wyraziła się przeciw takiej działalności. Więc nie do końca Pan radny przekazuje prawdziwe informacje opinii publicznej, a informacje te powinny być rzetelne i zgodne z prawdą. Natomiast w artykule Gazety Wyborczej było napisane, że to Państwo zablokowaliście działalność gospodarki odpadami, a nie większość Radnych.

Pani Wójt Urszula Ciężka podkreśliła, że do chwili rozpoczęcia procedowania obecnej zmiany studium, nie było mowy o wprowadzaniu działalności gospodarki odpadami, czy takiego samego profilu działalności jaki w tej chwili przy granicy z naszą gminą się pojawia. Dodała, że już 15 lat temu udaremniła składając zarzut do procedury administracyjnej, żeby nie powstały obiekty służące gospodarce odpadami. Natomiast Zastępca Wójta był wsparciem podczas komisji sejmowej i jednym głosem mówił to co ona, dodając nowe argumenty.

Zastępca Wójta Artur Jankowski poprosił aby radny Paweł Dymecki publicznie potwierdził lub wycofał się w kwestii wypowiedzianego stwierdzenia o nim, iż w poprzednim miejscu pracy procedował zmiany planów miejscowych, oraz na podstawie jakich informacji to mówi. Poprosił również o wskazanie w którym miejscu na komisji sejmowej zabierając głos popierał gospodarkę odpadami w gminie Mszczonów. Dodał, że jako radny p. Paweł Dymecki nie  zabrał głosu na komisji sejmowej. Podkreślił, że w żądnym działaniu , ani swojej wypowiedzi nie popierał żadnych działań związanych z gospodarką odpadami na terenie gminy Mszczonów. Nie zgodził się również ze stwierdzeniem, że tylko działania radnego pozwoliły na uniknięcie katastrofy jaką byłaby gospodarka odpadami na terenie gminy Radziejowice. Dodał, że szczegóły ustanawia się na etapie planów miejscowych , w studium nie ma wskazanego kierunku zagospodarowania z funkcją przeznaczenia „O”, co było wielokrotnie deklarowane ze strony władz gminy.

Radny Paweł Dymecki odnośnie stwierdzenia, że Zastępca Wójta zajmował się w poprzednim miejscu pracy procedowaniem planów miejscowych w gminie Mszczonów ,cyt. „może trochę niefortunnie to powiedział”, ponieważ nie wie czym się on zajmował w pracując w Gminie Mszczonów, ale wtedy gdy te zmiany były wprowadzane był chyba pracownikiem i to nie szeregowym w tamtej gminie. Stąd jego uwaga. Jeśli nie miał swojego udziału, co trochę dziwne byłoby gdyż większość prac związanych z wyborem firmy, która będzie prowadziła takie zmiany chyba była w jego obowiązkach. Ale może rzeczywiście samych zapisów jako takich nie musiał Pan wnosić, ale gdzieś tam w samej procedurze mógł brać udział. Odnosząc się do komisji rady i omawiania propozycji inwestycji związanych z gospodarką  śmieciową, to przedsiębiorcy zostali zaproszeni na posiedzenie komisji przez przedstawicieli urzędu, a nie radnych. Następnie odniósł się do komisji sejmowej i wypowiedzi m.in. Zastępcy Wójta, która dotyczyła funkcjonowania i powierzchni ok. 5 ha składowiska w Słabomierzu, a tutaj są to tylko 3 ha na których spółka będzie gospodarowała,  a więc sugestia była taka, że są to dużo większe tereny nasze niż na terenie Mszczonowa. Jednocześnie pominięcie w wypowiedzi o przewidywanych terenach w miejscowym planie Gminy Mszczonów 9 ha na składowiska , tereny „O”, oraz prawie 75 ha pod PU - gdzie firmy mogą się lokalizować, tak więc ta wypowiedź nie była wspierająca dla mieszkańców i całej procedury, wręcz pokazywała że działalność o której się mówi może być bagatelizowana w porównaniu do wielkości składowiska, które jest na terenie gminy Radziejowice,  stąd taka sugestia i odbiór mieszkańców słuchających powyższych wypowiedzi. 

Przewodnicząca RG G. Górka przypomniała, że na posiedzenie komisji przedsiębiorcy nie zostali zaproszeni przez Urząd Gminy.

            Radna Urszula Matusiak stwierdziła, że powinny być stosowane ograniczenia czasowe w wypowiedziach, ponieważ radny Paweł Dymecki zgłasza wszelkie wnioski i uwagi po komisjach, na Sesji, które w większości są nieprawdziwe. Podkreśliła, że Radni również są razem z protestującymi , przeciwko budowy instalacji w gm. Mszczonów, tuż przy granicy z Gminą Radziejowice.  Dodała, że dość długa dyskusja w tej sprawie odbyła się na komisji i poprosiła aby przejść do głosowania.

Zastępca Wójta Artur Jankowski zwrócił uwagę, że jego wypowiedź podczas komisji sejmowej odnośnie powierzchni jaką ma zajmować działalność firmy Saria miała na celu podkreślenie jak duży to będzie zakład i jak może być niekorzystny oraz  że będzie on z naszym składowiskiem kumulował uciążliwości oraz że tak duży zakład stanowi zagrożenie i będzie niekorzystny. Na celu było podkreślenie, że łącznie to będzie 8 ha skumulowane, o co wystąpili z panią Wójt do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska żeby tą kumulacje zbadał. Dodał, że jest to dyskusja nie na temat.

 Radny Paweł Dymecki powiedział, że podczas komisji sejmowej Zastępca Wójta poinformował, że 12 listopada br. wpłynęły do urzędu  dokumenty dotyczące przebiegu tras komunikacyjnych CPK i zapytał czy ma to przebiegać bezpośrednio lub w pobliżu terenów, które są obecnie procedowane. Czy w związku z tym nie będzie to wymagało zmiany studium, zmiany planów w tym zakresie.

Zastępca Wójta Artur Jankowski poinformował, że na etapie przygotowania dokumentów planistycznych i strategii rozwoju gminy możemy uwzględnić strategie rozwoju portu lotniczego,  natomiast procedura uchwalenia i działalności związana z budową CPK  jeśli chodzi o  nasze plany miejscowe nie ma przesłanek żeby w jakikolwiek sposób to wstrzymywać albo ograniczać.

Projektant Monika Nasiłowska dodała, że projekt studium został wysłany do uzgodnienia do Ministra Infrastruktury ze względu na port lotniczy i minister nic nie odpowiedział.

Przewodnicząca RG G. Górka poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Radziejowice.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

- 3 głosami “przeciw” (Jolanta Leczkowska, Bogdan Kowalski, Paweł Dymecki)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/313/2021 w załączeniu)

 

Punkt. 7.

Skarbnik Gminy Marlena Górniewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Radziejowice na 2021r. Zapytała czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie było, więc poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Radziejowice na 2021r.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami “za” ( Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

- 3 głosami “przeciw” ( Paweł Dymecki)

- 2 głosami” wstrzymującymi się”(Jolanta Leczkowska, Bogdan Kowalski)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/314/2021 w załączeniu)

 

Punkt 8.

Skarbnik Gminy Marlena Górniewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Radziejowice.

Przewodnicząca RG G. Górka poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Radziejowice.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 7 głosami “za” (Radosław Kuziemski, Marek Leja, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

- 2 głosem “przeciw” (Paweł Dymecki, Jolanta Leczkowska)

- 3 głosami” wstrzymującymi się” (Mieczysław Bielak, Bogdan Kowalski, Barbara Michałowska)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/315/2021 w załączeniu)

 

Punkt 9.

Skarbnik Gminy Marlena Górniewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Radny Bogdan Kowalski przedstawił sumę kosztów rzeczywistych, które zostały poniesione za 10 miesięcy łącznie z PSZOK i kosztami administracyjnymi 2.782.720,52 zł,  oraz planowane łącznie koszty 2.998.654,83,  zapytał z czego wynika różnica 215.934,31 zł. , ponieważ za 10 miesięcy mamy wykonanie prawnie w wysokości rocznego budżetu.

Skarbnik Gminy Marlena Górniewska odpowiedziała, że w styczniu 2021r. zostały zapłacone faktury za grudzień 2020r., stąd wynika ta wyższa kwota 2.998.654,83 zł.  Uchwałą budżetowa jest nowelizowana na Sesjach.  Poinformowała, że w paragrafie 1 pkt. 7 uchwały budżetowej ustala się dochody pochodzące z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 2.600.000 zł. oraz wydatki w kwocie 3.628.000 zł. na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Kwota wydatków jest zależna ilości produkowanych odpadów komunalnych przez mieszkańców gminy i odbioru przez firmę Eko-Hetman. 

Radny Paweł Dymecki powiedział, że w otrzymanej informacji od p. kier. H. Kaniewskiej dotyczącej ilości odbieranych odpadów od 2019r. od mieszkańców zauważył niedoszacowanie, gdyż w roku 2018r. wynosiło ok. 2,3%, w skali roku, w kolejnych latach wzrastało, w roku 2020 i bieżącym niedoszacowanie wyniosło ok. 17%, i 22,2 %. Z czego wynika duży wzrost ilości odbieranych odpadów i z czego wynika to  niedoszacowanie.

Zastępca Wójta A. Jankowski wyjaśnił, że ogólna tendencja wzrostowa ilości odbieranych odpadów spowodowana była pandemią,  pracą zdalną. Natomiast do szacunkowych wyliczeń bierze się pod uwagę 12 ostatnich miesięcy.

Radny Paweł Dymecki powiedział, że na komisji w sierpniu lub wrześniu br. były przekazywane informacje o zmniejszeniu ilości odbioru odpadów od mieszkańców.  Przypomniał, że dla zmniejszenia ilości odbieranych odpadów, wprowadzone zostały kompostowniki. Z czego wynikają te różnice. 

Zastępca Wójta A. Jankowski na  różnice wpływa wiele czynników. Nie wszyscy skorzystali z kompostowników, i nadal produkują duże ilości odpadów zielonych. W związku z dużą ilością opadów na wiosnę i w lecie  odpadów zielonych było znacznie więcej.

Pani Wójt Urszula Ciężka powiedziała, że bardzo trudno jest oszacować ile odpadów wyprodukują w danym miesiącu mieszkańcy.

Radny Paweł Dymecki powiedział, że niedoszacowanie w ostatnim roku wyniosło w granicach 22%, stąd obawy czy mamy szczelną gospodarkę odpadami.

Pani Wójt Urszula Ciężka - należałoby również sobie zadać pytanie do radnych  czy w tym kierunku poczynili jakieś kroki w celu ulepszenia systemu.

Radny P. Dymecki podkreślił, że Rada Gminy jest organem uchwałodawczym i  kontrolnym. Dlatego zadawane są takie pytania.

Pani Wójt Urszula Ciężka stwierdziła, że takie tematy można omówić na posiedzeniu komisji, a nie na Sesji RG. Uchwały zostały przedyskutowane na komisjach, a na sesji odbiegamy od tematu.

Radny P. Dymecki stwierdził, że nie jest osobą która się nie odezwie, nie zada pytania i ma pewne wątpliwości.

Przewodnicząca RG G. Górka zwróciła uwagę, że w gminie Radziejowice również przybywa nowych mieszkańców oraz należy zauważyć, że odpady bio są dużo cięższe.

Zastępca Wójt A. Jankowski zwrócił uwagę, że wszystkie odpowiedzi na pytania radnego były już udzielone wcześniej i są zadane ponownie.

Przewodnicząca RG G. Górka poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie  pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 9 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Urszula Matusiak, Paulina Partyka, Grażyna Górka)

- 2 głosem “przeciw” (Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska)

- 1 głosem” wstrzymującym się”(Paweł Dymecki)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/316/2021 w załączeniu)

 

Punkt 10.

Przewodnicząca RG G. Górka przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy najmu lokalu użytkowego w nieruchomości położonej przy ul. Słonecznej 2 w  Radziejowicach na okres łączny powyżej 3 lat w trybie bezprzetargowym  z dotychczasowym najemcą, na okres 3 lat tj. od 01.01.2022r. do 31.12.2024r. w zakresie działania  Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej „Medycyna Rodzinna” w ramach powszechnego ubezpieczenia na podstawie kontraktu z Narodowym Funduszem  Zdrowia. Następnie poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 11 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Paulina Partyka, Grażyna Górka, Paweł Dymecki, Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska)

- 1 głosem” wstrzymującym się”(Urszula Matusiak)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/317/2021 w załączeniu)

 

Punkt 11.

Przewodnicząca RG G. Górka poprosiła o przedstawienie projektu uchwały projekt uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Radziejowice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2022 rok przez p. J. Klimaszewską.

Pracownik UG J. Klimaszewska przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Radziejowice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2022 rok

Następnie Przewodnicząca RG G. Górka zapytała czy są uwagi do projektu uchwały. Uwag nie było, więc poddała go pod głosowanie.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 11 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Paulina Partyka, Grażyna Górka, Paweł Dymecki, Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska)

- 1 głosem” wstrzymującym się”(Urszula Matusiak)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/318/2021 w załączeniu)

 

Punkt 12.

Przewodnicząca RG G. Górka przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zasad przyznawania uczniom stypendium Wójta Gminy Radziejowice za wyniki w nauce w ramach Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży wraz z uzasadnieniem.

Dyr. GCO B. Kalina dodała, że uzasadnienie jest dość szczegółowe ale jeśli są jakieś pytania to postara się na nie odpowiedzieć.

Uwag nie zgłoszono, więc Przewodnicząca RG G. Górka poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 12 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Paulina Partyka, Grażyna Górka, Paweł Dymecki, Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska, Urszula Matusiak)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/319/2021 w załączeniu)

 

Punkt. 13.

Przewodnicząca RG G. Górka przedstawiła projekt uchwały w sprawie nadania nazwy  rondu im. Jana Siwca wraz z uzasadnieniem.

Następnie poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 11 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Paulina Partyka, Grażyna Górka, Paweł Dymecki, Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska)

- 1 głosem „wstrzymującym się” (Urszula Matusiak)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/320/2021 w załączeniu)

 

Punkt 14.

Przewodnicząca RG G. Górka przedstawiła projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy Cichej Sowy w m. Tartak Brzózki wraz uzasadnieniem.  

Następnie poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały.

W wyniku głosowania, przy obecności 12 radnych:

- 12 głosami “za” (Mieczysław Bielak, Radosław Kuziemski, Marek Leja, Barbara Michałowska, Marcin Mrówczyński, Beata Trzaskowska, Paulina Partyka, Grażyna Górka, Paweł Dymecki, Bogdan Kowalski, Jolanta Leczkowska, Urszula Matusiak)

Uchwałę zatwierdzono (uchwała Nr XLIII/321/2021 w załączeniu)

 

Przewodnicząca RG G. Górka ogłosiła 5-cio minutową przerwę.

Punkt 15.

Przewodnicząca Rady Gminy Grażyna Górka przestawiła analizę oświadczeń majątkowych Radnych za rok 2020.

Pani Wójt Urszula Ciężka przedstawiła analizę oświadczeń majątkowych za rok 2020.

Punkt. 16.

Przewodnicząca Rady Gminy Grażyna Górka poinformowała, że w okresie pomiędzy Sesjami nie wpłynęły interpelacje i zapytania radnych.

Punkt. 17.

            Radny Paweł Dymecki powiedział, że pomijany jest pan Jakub Borowiec, zapytał czy radny udzielił odpowiedzi na zadane pismem pytania.

Przewodnicząca Rady Gminy Grażyna Górka do dnia dzisiejszego radny Jakub Borowiec nie udzielił jżadnej informacji. 

            Radna Jolanta Leszkowska zgłosiła korektę głosowania nad budżetem zamiast „wstrzymuje się”, jestem „przeciw”. Następnie powiedziała, że na komisjach objazdowych pani Przewodnicząca Komisji Budżetu stwierdziła zaniedbania, i niegospodarności w sprawie remontu dróg. Budżet Korytowa jest bardzo duży, oraz dofinansowanie z rozwoju regionalnego, dlaczego jeszcze tak duże dofinansowanie dostaje na plac w Korytowie. Tym bardziej że mamy brak pieniędzy na remonty dróg. Dodatkowo sołtys Korytowa A również złożył wnioski do budżetu na remonty dróg.

Przewodnicząca Rady Gminy Grażyna Górka poinformowała, że głosowanie w sprawie zmiany budżetu,  już się odbyło i taka korekta nie może być przyjęta.

Radna Urszula Matusiak powiedziała, że jest za tym aby każdą złotówkę przeznaczać na remonty dróg. Zostały zwiększone 100% wydatki na drogi w roku 2021. Stwierdziła, że Pani Jolanta Leszkowska jest przeciwna wszystkim inwestycjom Korytowa. Plac kulturalno-oświatowy w Korytowie , będzie służył nie tylko miejscowości Korytów i Korytów A, ale również okolicznym miejscowościom. Podkreśliła, że jest to decyzja Rady.

Radny Radosław Kuziemski powiedział, że wnioski składane do budżetu wskazują miejsca i potrzeby remontowe. Takie wnioski są i będą nadal składane.

Radny Paweł Dymecki  zapytał w sprawie zwrotu podatku akcyzowego czy w drugim terminie tj. od 2.08 do 31.08 wpłynęły wnioski od kolejnych osób. Poprosił o wyjaśnienie w sprawie korekty w informacji z maja br. i zapytał czy są to osoby, które złożyły wniosek w ustawowym terminie 1.02.-1.03. br. Czy są to osoby dla których przywrócono termin składania wniosku.

Pani Wójt Urszula Ciężka należałoby by to sprawdzić w dokumentach, więc zaproponowała aby radny złożył wniosek na piśmie.

Radny Paweł Dymecki  powiedział,  że złoży to w formie pisemnej.

Radny Marek Leja zapytał ile należałoby dopłacić do śmieci jeśli uchwała o dopłatach nie zostałaby przyjęta.

Zastępca Wójt A. Jankowski podjęcie takiej uchwały była spowodowana zmianą ustawy, gdyż dopłaty już się odbywały wcześniej. Ze zmianą stawki za odpady komunalne należałoby się  wstrzymać do przyszłego przetargu. Można zwiększyć kampanie dla mieszkańców w tym temacie, czy wprowadzenie pewnych  limitów. Należy dążyć do samofinansowania się systemu. Prace nad przyszłorocznym przetargiem i ewentualnym korektami będzie na przełomie kwiecień-maj przyszłego roku.

Kier. H. Kaniewska poinformowała, że nowelizacja ustawy dopuszcza  również możliwość, zróżnicowania częstotliwości odbioru odpadów na terenach wiejskich.

Zastępca Wójt A. Jankowski - również będzie można zmniejszyć ilości frakcji.

Kier. H. Kaniewska poinformowała, że takie zmiany należy dobrze uzasadnić.

Przewodnicząca Rady Gminy Grażyna Górka poprosiła o rozważenie możliwości utworzenia jeszcze jednej grupy na półkolonie zimowe dla dzieci.

 Pani Wójt Urszula Ciężka w tej kwestii będzie rozmawiać z organizatorem półkolonii.

 

 

 

Punkt 18.

Przewodnicząca Rady Gminy Radziejowice Grażyna Górka zamknęła XLIII Sesję VIII kadencji Rady Gminy Radziejowice.

 

Protokołowała:                                                            Przewodniczący Rady Gminy Radziejowice

Anna Chadryś                                                                                Grażyna Górka

                                                                                             

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 grudnia 2021 12:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Sławomir Janicki
Ilość wyświetleń: 157
29 grudnia 2021 12:10 (Sławomir Janicki) - Dodanie załącznika [prot_sesja_xliii_2021_z_dn29112021.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
29 grudnia 2021 12:10 (Sławomir Janicki) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informacja o dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Projekt "Gmina Radziejowice dostępna w cyberprzestrzeni" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zatrzymaj banner przewijany