Oświadczenia przeniesione na stronę bip.radziejowice.pl
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stanowi, że jednostki samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych.
Realizacja wymienionych działań prowadzona jest w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych uchwalanego corocznie przez Radę Gminy.
Do zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należą:
- zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu,
- udzielanie rodzinom, w których wystepują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej,
- wspomaganie działalności innych instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
- wydawanie opinii o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami rady gminy, o których mowa w art.12 ust.1 i 2 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana została zarządzeniem nr 34/2019 Wójta Gminy Radziejowice z dnia 19.04.2019 roku.
W jej skład wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych:
Monika Karpiniuk - Przewodnicząca Komisji
Justyna Klimaszewska – Sekretarz Komisji
Małgorzata Warcaba - Członek Komisji
Krzysztof Puszcz - Członek Komisji
Łukasz Drdzeń - Członek Komisji
Tomasz Puścizna - Członek Komisji
Spotkania Komisji odbywają się raz w miesiącu w każdą ostatnią środę miesiąca.
Zgodnie z art.4 ust. 1 pkt.2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi do zadań własnych samorządu gminy należy m.in. udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychologicznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
W przypadku, gdy aktom przemocy towarzyszy picie alkoholu, należy powiadomić Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która zgodnie z prawem powinna:
- przeprowadzić dokładnie rozeznanie sytuacji
– wezwać osobę nadużywającą napoje alkoholowe i stosującą przemoc na rozmowę ostrzegawczą informującą o prawnych konsekwencjach stosowania przemocy wobec bliskich,
- udzielić wsparcia socjalnego, psychologicznego, prawnego,
- poinformować członków rodziny o możliwości szukania pomocy,
- prowadzić dokumentację,
- w przypadku stwierdzenia bądź podejrzenia popełnienia przestępstwa powiadomić organy ścigania,
- w razie konieczności powiadomić ośrodek pomocy społecznej
- wnioskować do sądu rejonowego o zastosowanie wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
Data wprowadzenia dokumentu do BIP:
23 lipca 2019 12:24
Dokument wprowadzony do BIP przez:
Sławomir Janicki
Ilość wyświetleń:
3353
23 lipca 2019 12:24 (
Sławomir Janicki) - Dodanie nowego organu: Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.